V-Ray Changelogs
In deze changelogs houden we een overzicht bij van alle wijzigingen, zoals bugfixes, nieuwe functies en verbeteringen, die zijn aangebracht in V-Ray for SketchUp, V-Ray for Rhino, V-Ray for 3ds Max en V-Ray for Revit. Deze changelogs bevatten ook alle wijzigingen die in de loop der jaren in elke versie van V-Ray zijn doorgevoerd.
Changelogs
V-Ray 6 for SketchUp, Update 2
December 2023
Meer V-Ray Scatter mogelijkheden
Vul je scènes met gras, bomen, rotsen en lichtbronnen in een paar klikken. Het bijgewerkte gereedschap Scatter introduceert nieuwe verstrooiingsmodi langs rasters, curves en binnen volumes, en gebiedsaanpassers zodat je het verstrooiingsgebied kunt beperken. Bovendien vind je meer transformatie-instellingen voor fijnere controle over je verstrooide objecten.
Chaos Cosmos IES lichten
Cosmos-assets met ingebouwde IES-lichtbronnen kunnen worden geïmporteerd en zijn klaar voor rendering, waardoor de verlichtingsmogelijkheden van Cosmos worden uitgebreid.
VFB verbeteringen
Verbeter je bewerkervaring met een aantal verbeteringen aan de VFB (V-Ray Frame Buffer). Het nieuwe Chromatic Aberration-effect voegt kleurvervorming toe die lijkt op echte lensimperfecties, waardoor je projecten een subtiel realisme krijgen. Maak eenvoudig mappen aan in de lagenstapel voor eenvoudigere navigatie. Maak snel eenvoudige achtergronden met de nieuwe effen kleur in de achtergrondlaag.
Verbeterde viewport materialen
Gebruik je wel eens SketchUp viewport screenshots voor presentaties? Nu kun je procedurele texturen en hun correcties binnen de viewport weergeven, wat een beter ontwerp- en presentatieproces mogelijk maakt.
Betere V-Ray scene import
Ervaar een naadloos .vrscene importproces vanuit Enscape en andere applicaties. De UI voor materialen en texturen die oorspronkelijk niet voor V-Ray in SketchUp waren ontworpen, is aanzienlijk verbeterd. Daarnaast importeren scènes die in Enscape zijn gemaakt sneller dankzij een verbeterde aanpak van textuurbuffers.
V-Ray GPU – Enmesh support
GPU gebruikers kunnen nu profiteren van V-Ray Enmesh, de perfecte tool voor getegelde geometrische patronen.
Eén klik voor Chaos Cloud
Geniet van een veel intuïtievere en snellere workflow voor het renderen van scènes op Chaos Cloud met één klik op een knop.
V-Ray 6 for Rhino, Update 2
11 december 2023
Verbeterde scattering
Voeg moeiteloos gras, bomen, rotsen en lichtbronnen toe aan je scènes met slechts een paar klikken. De verbeterde Scatter-functie introduceert geavanceerde verstrooiingsmodi voor rasters, curven en volumes.
VFB verbeteringen
Verbeter je bewerkingsproces met verschillende upgrades voor de V-Ray Frame Buffer (VFB). Het nieuwe Chromatic Aberration-effect voegt kleurvervorming toe, vergelijkbaar met echte lensimperfecties, waardoor je projecten een subtiel realisme krijgen. Verbeter de navigatie door lagen moeiteloos te organiseren in mappen binnen de stack. Bovendien kun je snel eenvoudige achtergronden genereren met de nieuwe functie voor effen kleuren in de achtergrondlaag.
Verbeterde V-Ray scene import
Het importeren van V-Ray scènes uit Enscape en andere toepassingen is nu een soepeler en efficiënter proces met de V-Ray scène-import. Ervaar een aanzienlijk verbeterde UI voor materialen en texturen, die oorspronkelijk niet waren ontworpen voor V-Ray in Rhino, en geniet van een veel snellere import van Enscape scènes dankzij een geoptimaliseerde textuurbuffer beheermethode.
V-Ray GPU Enmesh support
V-Ray GPU ondersteunt nu Enmesh, waardoor GPU-gebruikers deze tool kunnen gebruiken om moeiteloos geometrische patronen getegeld te maken.
Verbeterde viewport materialen
Verbeterde viewport materialen tonen nu procedurele texturen en hun aanpassingen direct in de SketchUp viewport. Deze upgrade verbetert de gebruikerservaring aanzienlijk, vooral voor gebruikers die vaak viewport screenshots in hun projectpresentaties opnemen.
Eén klik voor Chaos Cloud
Ervaar een aanzienlijk intuïtievere en snellere workflow bij het indienen van scènes voor rendering op de Chaos Cloud. Eén klik op een knop is al voldoende.
Chaos Cosmos IES lichten
Cosmos-assets met ingebouwde IES-lichtbronnen kunnen worden geïmporteerd en zijn klaar voor rendering, waardoor de verlichtingsmogelijkheden van Cosmos worden uitgebreid.
V-Ray for Grasshopper
V-Ray for Grasshopper biedt nu volumetrische effecten voor meer realisme in atmosferische rendering. Creëer levensechte luchten met natuurlijke atmosferische diepte, of integreer nevel en mist met authentieke lichtverstrooiing. Bovendien is de nieuwste scatter-functie toegankelijk binnen V-Ray for Grasshopper, met extra componenten om het instellen en configureren van scattering te vereenvoudigen.
V-Ray 6 for 3ds Max, Update 2
30 november 2023
Enscape compatibiliteit
Zet moeiteloos gegevens over van Enscape naar V-Ray. Verfijn en voeg details toe om realtime ontwerpen om te zetten in geavanceerde, hoogwaardige visualisaties.
MaterialX ondersteuning
Maak jouw USD workflow compleet met MaterialX. Nu kun je renderen en naadloos shaders uitwisselen tussen teams die verschillende DCC’s gebruiken of zelf van tool wisselen.
Verbeterde USD ondersteuning
V-Ray ondersteunt nu de nieuwste officiële versie van Autodesk 3ds Max USD, zodat je kunt profiteren van de nieuwste functies en prestatieverbeteringen.
Chaos Cloud in één klik
Je renders naar de cloud sturen is nu makkelijker en handiger dan ooit. Met slechts één klik heb je toegang tot Chaos Cloud rendering.
Snellere .vrscene export
Het exporteren van complexe scènes met veel scatterende plug-in gegevens kan tijdrovend zijn. Nu kun je je workflow versnellen met tot 20x snellere exports.
Uniforme V-Ray Lister
Beheer al je lampen en camera’s vanaf één locatie. De V-Ray Lister biedt nu een verbeterde gebruikersinterface. Ontdek de nieuwe functies voor bulkaanpassingen, filteren, zoeken en meer.
V-Ray Enmesh
Pas naadloos 3D-geometriepatronen toe op objecten om complexe oppervlakken te maken met veel detail voor verbluffende close-upfoto’s. Enmesh is ideaal voor het maken van ingewikkelde panelen, hekwerken, stoffen en nog veel meer, en het gebruikt veel minder geheugen dan verplaatsen of handmatig kopiëren.
Snellere animatie rendering
Render afbeeldingsreeksen tot 4x sneller met V-Ray GPU. V-Ray slaat nu bitmaps op tussen animatieframes, waardoor herladen niet meer nodig is, wat leidt tot een aanzienlijke toename in rendersnelheid.
Groups hiërarchie
Verdeel moeiteloos meerdere objecten in groepen of binnen een hiërarchie. Met Chaos Scatter worden complexe verdelingen vereenvoudigd tot slechts een paar klikken, waardoor uw werkstroom wordt gestroomlijnd en de algehele efficiëntie wordt verbeterd.
Hoogte
Maak nog realistischere verstrooiingen door de verdeling van objecten te regelen op basis van de hoogte van het oppervlak. Bereik natuurlijke hoogtevariatie in vegetatie of experimenteer met de waarde voor het gewenste uiterlijk.
Look at
Verhoog het realisme door de oriëntatie van verspreide voorwerpen aan te passen – draai weg van of naar een geselecteerd voorwerp. Kies een as of pas de Falloff-curve aan voor nog meer creatieve vrijheid.
Chromatische afwijking
Verhoog je renders met extra realisme dankzij het nieuwe chromatische afwijkingseffect, of verken en creëer onderscheidende looks, rechtstreeks binnen de Frame Buffer van V-Ray – toepassingen van derden zijn niet nodig.
Aangepaste achtergrond
Bij het uitvoeren van kleurcorrecties in de V-Ray Frame Buffer kun je nu kiezen voor een effen gekleurde achtergrond in plaats van het laden van een afbeelding.
Chaos Cosmos IES Lichtprofielen
Verlicht je interieurs sneller dan ooit tevoren. Met Chaos Cosmos, de steeds groter wordende bibliotheek met kant-en-klare objecten, kun je nu in een paar klikken 3D-lichtmodellen importeren, inclusief realistische IES-lichtprofielen.
V-Ray 6 for Revit
7 december 2022
V-Ray & Enscape compatibiliteit
Met V-Ray 6 is het mogelijk om direct realtime scènes uit Enscape te converteren en ze zo fotorealistisch mogelijk te maken. Omdat Enscape materialen, objecten en lichten worden ondersteund, blijven alle ontwerpbeslissingen bewaard tijdens de verschillende ontwerpfases. Dit zorgt voor een naadloze samenwerking tussen ontwerpers en visualisatie-experts..
Procedurele wolken
Verfraai blauwe luchten met exact de wolken die je voor ogen hebt. Het nieuwe procedurele wolkensysteem is flexibel en geheugenefficiënt. Je kunt verschillende wolkenomstandigheden simuleren en hun beweging animeren bij het exporteren van zonnestudies.
V-Ray Decal
Projecteer unieke materialen op elk oppervlak en op meerdere objecten in je model. Maak wegmarkeringen, graffiti of oneffenheden, en geef ze een realistisch reliëf met behulp van displacement.
Chaos Cloud Collaboration
Deel werk eenvoudig en werk samen met interne en externe belanghebbenden in de cloud. Met Chaos Cloud Collaboration kun je jouw renders en panorama’s rechtstreeks vanuit de V-Ray Frame Buffer uploaden en het beoordelings- en goedkeuringsproces aanzienlijk versnellen.
Eindig koepellicht
Voeg uw model in een HDR-afbeelding en pas de omgeving perfect aan.
Asset tags
Groepeer families en materialen met het nieuwe labelsysteem om complexe projecten efficiënter te beheren.
Realistische generieke materialen
Visualiseer native generieke materialen met verbeterde getrouwheid en verfijn ze tot fotorealisme in de Asset Editor.
Verbeterde vuiltextuur
Plaats vuil of verweringseffecten precies waar je wilt door objecten op te nemen en uit te sluiten.
Betere doorschijnende materialen
Render doorschijnende materialen zoals mat glas of marmer sneller met de verbeterde V-Ray Materials subsurface scattering mode.
Iriserende materialen
Maak eenvoudig iriserende materialen zoals zeepbellen, olievlekken en meer met de nieuwe optie Thin Film.
Nauwkeurigere reflecties
Geef metalen en andere ruwe reflecterende materialen nauwkeuriger weer.
Alle assets in Chaos Cosmos
Krijg toegang tot de V-Ray materiaalbibliotheek via Chaos Cosmos en beheer alle 3D-content vanaf één locatie.
Bekijk panorama’s in de VFB
Bekijk sferische panorama renders rechtstreeks vanuit de V-Ray Frame Buffer, zodat er geen tools van derden nodig zijn.
Compositie hulp
Vind de perfecte hoek voor een compositie met behulp van klassieke verhoudingen of maak ze zelf aan.
Belichtingsanalyse op GPU
V-Ray heeft ondersteuning toegevoegd voor het renderelement Lighting Analysis om de lichtintensiteit van ruimtes te berekenen.
Meer informatie
Hier vind je uitgebreide informatie en diepgaande details over alles wat met V-Ray te maken heeft.